Abande

Oprócz niewątpliwie ciekawej mechaniki ta gra charakteryzuje się jeszcze jedną interesującą cechą – można ją rozgrywać zarówno na planszy heksagonalnej o boku 4 (37 pól), jak i na „kwadratowej” planszy 7×7 (49 pól). Oprócz jednej z plansz do gry potrzebne będą jeszcze piony, z których da się budować wieże, po 18 dla każdego gracza. Dieter Stein znowu wykazał się oryginalnością… Polecam z pełnym przekonaniem!

Gra rozpoczyna się na pustej planszy, przeciwnicy na zmianę wykonują swoje ruchy – rozpoczynają czarne, stawiając swój pion na dowolnym polu planszy. W przypadającej na gracza kolejce może on postawić swój pion na wolnym polu planszy sąsiadującym z polem już zajętym przez pion własny lub przeciwnika lub stworzyć „wieżę” – przesunąć własny pion, stawiając go na sąsiadującym z nim pionie lub „wieży” przeciwnika. Ruch ma więc zasięg jednego pola w dowolnym kierunku i następuje jedynie wtedy, gdy jego efektem jest stworzenie lub podwyższenie „wieży”. W czasie gry nie wolno jej już rozbijać, zaś jej wysokość jest ograniczona do trzech pionów. Warto pamiętać, że „wieża” tej wysokości nie może się już poruszać – nie wolno jej podwyższać, a ruchy na puste pola są w grze zakazane.

Abande - możliwe ruchy
Abande – możliwe ruchy
Czarne strzałki – możliwe ruchy czarnych, czerwone – możliwe ruchy białych, żółte – ruchy sprzeczne z zasadami gry

Na każdym etapie gry wszystkie piony i „wieże” na planszy muszą być „związane” – stać na polach sąsiadujących z polami już zajętymi. Innymi słowy – w żadnym momencie na planszy nie ma dwóch (ani więcej) oddzielnych, niepołączonych grup pionów. Gracz nie może więc stworzyć „wieży” przesuwając piona, jeśli doprowadzi to do „oderwania” piona lub grupy pionów.

Istnieje również możliwość opuszczenia ruchu – ale tylko wówczas, gdy gracz nie ma już pionów poza planszą. Jeśli obydwaj przeciwnicy pasują – gra jest zakończona.

Aby po zakończeniu gry określić zwycięzcę, należy dokonać jeszcze małych porządków na planszy: usuwa się z niej wszystkie piony i wieże, które sąsiadują jedynie z pionami i wieżami tego samego koloru. W przypadku „wież” liczy się oczywiście jedynie kolor „właściciela”, a więc piona na szczycie.

Abande - koniec rozgrywki
Abande – koniec rozgrywki

Gra zakończona – czerwonymi krzyżykami oznaczono piony, które należy zdjąć z planszy przed liczeniem punktów

Dopiero po oczyszczeniu planszy gracze przystępują do liczenia punktów: 1 punkt za pojedynczy pion swojego kolory na planszy, 2 – za „wieżę” pod swoją komendą złożoną z dwóch pionów, 3 – za swoją wieżę z trzech pionów. Mówiąc prościej – gracze liczą wszystkie piony będące pod ich komendą. Wygrywa oczywiście gracz, który uzyska wyższy wynik.

Reguły w pierwszej chwili wyglądają dość zawile, ale już po dwóch-trzech partiach okazują się zupełnie… naturalne.

Dodaj komentarz logując się przez FB lub Twetter

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Create a website or blog at WordPress.com Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d blogerów lubi to: