Hex

Autorem tej prostej, choć wymagającej strategicznego myślenia gry jest Duńczyk Piet Hein – architekt-inżynier, twórca tysięcy „gruków” – dowcipnych, rymowanych aforyzmów. Twórca kilkunastu gier własnego pomysłu, wielki popularyzator afrykańskiej mancali. Gra powstała w 1942 roku podczas badań nad podówczas jeszcze nie udowodnioną hipotezą, że cztery kolory wystarczą do stworzenia dowolnej mapy, tak aby żadne dwa sąsiadujące państwa nie były tego samego koloru. W ojczystej Danii gra zyskała popularność pod nazwą Polygon.

Niezależnie od Heina grę wynalazł w 1948 roku John Nash (bohater filmu Piękny umysł), wówczas pracownik uniwersytetu w Princeton. Znalazła tam wielu zwolenników – podobno studenci grywali w nią na sześciokątnych kafelkach podłogi w uniwersyteckich łazienkach…

Plansz do tej gry składa się ze 121 sześciokątnych pól – wyróżnianie ich kontrastowymi kolorami nie jest istotne. Dwa przeciwległe boki planszy oznacza się jako czarne, dwa pozostałe – jako białe. Każdy z graczy dysponuje sześćdziesięcioma pionami białymi lub czarnymi. W trakcie rozgrywki niezmiernie rzadko zdarza się, aby wszystkie piony wykorzystać, jednak taka możliwość istnieje.

Rozpoczynającego wyznacza się przez losowanie. Ruch polega na postawieniu swojego piona na dowolnym, nie zajętym jeszcze polu. Nie ma bić, pionów nie przemieszcza się po planszy. Zadaniem graczy jest utworzenie połączenia między bokami planszy z ustawionych na sąsiednich polach pionów tej samej barwy, co łączone boki. Mówiąc prościej – grający czarnymi usiłuje stworzyć łańcuch swoich pionów łączący czarne boki, gracz biały – łączy białe boki używając białych pionów.

Oczywiście linia taka nigdy nie będzie prosta – gracze usiłują wzajemnie przeszkodzić sobie w utworzeniu wygrywającego połączenia. Udowodniono, że gra nie może zakończyć się remisem, jednak nie udało się opracować strategii wygrywającej dla planszy 11×11, choć znana jest dla planszy 9×9.

Zaawansowani gracze mogą wprowadzić dodatkowe zastrzeżenie – pierwszego piona nie wolno stawiać na centralnym polu planszy. Wprawdzie nie przesądza to o zwycięstwie, ale sprowadza przeciwnika rozpoczynającego do roli broniącego się.

W czasie II Wojny Światowej duńska prasa drukowała zadania związane z Hex, traktując je na równi z szachowymi. Trudno w to uwierzyć, dopóki nie rozegra się pierwszej partii… W tym czasie grano jeszcze w polygon na papierowych planszach używając ołówków do oznaczania swoich pozycji.

Hex – „tradycyjna” siatka do gry Hex – plansza ze zdjęć

13 myśli na temat “Hex

Dodaj własny

  1. Pingback: Star | codziennik

Dodaj komentarz logując się przez FB lub Twetter

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Create a website or blog at WordPress.com Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑