Attangle

Ta doskonała gra autorstwa Dietera Steina to kwintesencja gatunku abstrakcyjne gry logiczne: niewielka i prosta heksagonalna plansza, jeden typ pionów, dwa typy ruchów, proste warunki zwycięstwa. I przede wszystkim – mnóstwo główkowania i zabawy. Przygotujmy więc heksagonalną planszę o boku 4 (37 pól) i zapas pionów w dwóch kolorach. Ważna rzecz – piony muszą dawać się ustawiać w wieże.

Gra rozpoczyna się na pustej planszy, gracze na zmianę wykonują ruchy polegające na dostawieniu piona z ręki na puste pole planszy bądź też na zgodnym z regułami gry przesunięciu swoich pionów w celu utworzenia wieży. W grze biorą bowiem udział zwykłe, pojedyncze piony oraz utworzone z nich grupy. „Właścicielem” takiej wieży jest gracz, którego pion stoi na jej szczycie. Najwyższa wieża w grze może mięć 5 pionów wysokości – zostaje wówczas unieruchomiona. Żadnej wieży w grze nie wolno dzielić na mniejsze wieże ani odejmować od niej pojedynczych pionów. Nie istnieją „puste” ruchy pionów na planszy, nie wolno również rezygnować ze swojej kolejki ruchu.

Jedyny możliwy ruch pionów lub wież na planszy to… tworzenie lub podwyższanie istniejących wież. Odbywa się to w dość nietypowy sposób – przez przesunięcie dwóch swoich pionów (lub piona i wieży) z różnych pól na pionek przeciwnika, przy czym droga ruchu obydwu pionów przed rozpoczęciem ruchu musi być „czysta”. Piony ani wieże nie mogą więc skakać ani przez swoje, ani przez wrogie piony ani wieże. Poniżej cztery przykłady tworzenia wieży: trzy prawidłowe i jeden nieprawidłowy.

Attangle

W ruchu oznaczonym żółtymi strzałkami dwa białe piony atakują pion czarny tworząc trzypoziomową wieżę – ruch oczywiście prawidłowy. Czarne strzałki pokazują ruch dwóch czarnych pionów atakujących białą, trzypoziomową wieżę – ruch prawidłowy, w jego wyniku powstanie pięciopoziomowa, a więc wyłączona z dalszej gry wieża czarnych. Ruch oznaczony czerwonymi strzałkami to atak czarnego piona i czarnej wieży na biały pion – prawidłowy ruch w wyniku którego na planszy powstanie czarna, pięciopoziomowa wieża.

I wreszcie ruch oznaczony białymi strzałkami. Nieprawidłowy – bardziej oddalony od atakowanego piona biały pionek przed rozpoczęciem ruchu ma na swojej drodze inny pion, a więc nie może dojść do ruchu i utworzenia wieży. Dla jasności – sytuacja na planszy po wykonaniu prawidłowych ruchów:

Attangle

Zwycięża gracz, który utworzy na planszy trzy swoje pięciopoziomowe wieże.

Reklamy

Dodaj komentarz logując się przez FB lub Twetter

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Create a website or blog at WordPress.com Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d blogerów lubi to: